Met een stevige aanloop de diepte in, dan raak je vanzelf de kern.

 

 

De aanloop voor een doordachte bedrijfsstrategie, merkpositionering of marketingstrategie is cruciaal om tot de kern te komen. In zo’n aanloop moet je soms versnellen om iets te forceren of juist vertragen om ruimte te maken. Doen wat nodig is om te komen tot daar waar het echt over moet gaan.

Door kritische vragen te stellen, anders te kijken en verborgen elementen juist naar boven te halen komt er veel op tafel. Dat moet ook, want pas dan kunnen er keuzes gemaakt worden.

In deze fase gaat het vaak niet over iets verzinnen of bedenken. Het gaat om het ophalen, uitdiepen en scherpstellen. Met een open blik, kritische vragen en weloverwogen keuzes. Pas dan kunnen we echt creatief aan de slag.

Een krachtige combinatie van ervaring en creativiteit.

Ik heb ruim 21 jaar ervaring opgedaan als oprichter en partner bij een middelgroot merk- en marketingbureau. Met een actieve rol in bijna 200 verschillende merktrajecten weet ik hoe je een goede aanpak kiest en die ook uitvoert.

  • Scherpstellen

    Een goede strategie begint met het hebben van het juiste doel. Eigenlijk heel simpel dus. Dit doel scherpstellen vraagt wel een kritische blik door bijvoorbeeld de huidige proposities af te zetten tegen een veranderende klantbehoefte. Of een strategische ambitie goed afstemmen op een onderbouwde businesscase. Zo’n kritische blik komt zelden van binnenuit, dus daarvoor haal je Cliff naar binnen.

  • Keuzes

    Als het kader voor een bedrijfs-, merk- of marketingstrategie scherp is kunnen er keuzes gemaakt worden. Met daarbij een onderbouwing die duidelijk maakt wat de kansen zijn en wat de impact is. In deze fase wordt het fundament gelegd en zijn de uitgangspunten voor de toepassing en implementatie duidelijk.
    Nu klinkt fundament heel robuust, maar in de uitvoering bijzonder compact. Wat mij betreft niet veel meer dan 1 A4.

  • Vertaalslag

    Een fundament op dat ene A4-tje is nog geen merkidentiteit, campagne of website. De vertaling van het fundament is het creatieve concept. Of anders gezegd: de kapstok waar alle uitingen die nodig zijn aan opgehangen worden. Dat is wat Cliff levert, de uitvoering ligt bij andere creatieve specialisten. Als het gaat om het bewaken van de consistente uitwerking en toepassing daarvan, kun je Cliff wel weer goed op inzetten. Die ruim 20 jaar ervaring komt ook dan goed van pas.

MICHAEL PORTER • Professor aan de Harvard Business School

“DE ESSENTIE VAN STRATEGIE IS KIEZEN WAT NIET TE DOEN”

WAT ER KAN

Actief op het snijvlak van strategische plannen en creatieve strategie.

Precies het punt waar vaak een soort magie ontstaat. Waardoor een strategie creatiever en een goed idee veel beter wordt. Ontdek wat Cliff voor jou kan betekenen.